בס"ד
אבא יקר, אמא יקרה,
אני רוצה לבקש ממך סליחה
בשם כל המורות להוראה מתקנת
שמנסות לעזור כל כך הרבה אבל מצליחות רק בחלק מהמקרים לעזור לילד להפוך ללומד עצמאי.
השקענו הרבה בבן שלך
הרבה שעות
הרבה כוונות טובות והרבה מחשבה.
הוא הגיע וקיבל עזרה מקצועית במהלך השנים. את השעורים
התאמנו למסקנות האבחון, אם עשה,
אבל שנינו יודעים שזה לא תמיד כל כך יעיל . פשוט כי משהו אחר בכלל חסר לו.
אבל שנינו יודעים שזה לא תמיד כל כך יעיל . פשוט כי משהו אחר בכלל חסר לו.
תלמידים שמקבלים את העזרה הממוקדת לה היו זקוקים, מרוצים ועולים על
מסלול לימודים מספק בעל הנעה פנימית. להם מתאימה ומועילה ההוראה המתקנת וטוב שהם
קיבלו אותה.
אבל חלק גדול אחר מנסה ומשתדל אבל נשאר בשולי הכתה.
התלמיד מגיע והמורה מלמדת אבל משהו ראשוני יותר עוצר אותו מלהתקדם. למרות כל ההשקעה הגדולה של המורה, של הילד וכמובן שלכם, לא יחול שום שינוי משמעותי אם יש לו חסימה מלהתקדם.ממש כמו
לפני פקק של אמבטיה. במקרה הטוב הוא מקבל הוראה מתקנת ולאחר שנתיים ושלוש נראה
שהוא לעולם יצטרך תמיכה. במקרה פחות מוצלח ההתחלה הייתה לפי הציפיות אבל באיזה שלב משהו
השתבש והתחיל לחרוק. עכשיו, התוצאות נמוכות למרות שהוא למד למבחן או שהוא בכלל כבר
לא לומד. התעניינת, הצעת עזרה. תוהה מה
עוד?? הרי עשית מה שאפשר ובכל זאת הציונים נמוכים. גם השיחות הרבות שאתם או המורה
מנהלים איתו לא הועילו. המצב מחליש ומדאיג. מה לעשות?
גם במצב הכי קשה חשוב מאוד לזכור:
הילד שלך רוצה להצליח. כל ילד רוצה להיות כמו כולם, להרגיש שהוא מסוגל
לעמוד במשימות כמו כולם ולהיות גאה בציונים כשמקבלים את המבחנים. כל ילד משתוקק
לחוש סיפוק עצמי גם מההשקעה וגם מההישגים. גם הוא רוצה לחשוב בדרך הביתה על
תגובותיך המפרגנות ולשמח אותך, רוצה שתהיו גאים בו, באמת. אבל דווקא בגלל שזה חשוב
לו והוא לא מוצא את הדרך לעשות זאת הוא מתוסכל והביטחון העצמי שלו ממשיך לרדת.
במקרה הטוב הוא מדדה ונראה קצת כבוי. במקרה הגרוע הוא מסולק מהלימודים או מסתלק
בעצמו.
אני יודעת את זה כבר 20 שנה
אני למדתי חינוך מיוחד, למדתי הוראה מתקנת עדכנית בשיטות חדישות וגם פיתוח החשיבה לפי מכון פויירשטיין. ראיתי נפלאות כאשר במקביל להקניית קריאה מתקנת לתלמידים, ציוניהם הפתיעו התחילו לעלות. לימדתי שנים רבות בכתות מב"ר,
אבל איך לומר,
למרות שהצלחתי מאד בסטנדרטים של מורה להוראה מתקנת
נראה לי שאפשר הרבה יותר
אם הוראה מתקנת זה מה שחסר אז למה התלמידים נשארים אצל המורה המתקנת שנה ושנתיים?
אני רוצה לספר לך
מאז שלמדתי ב*"כוונה" והתחלתי לכוון את התלמידים שלי
התהליכים אצל חלק גדול מהם הרבה יותר קצרים.
מליווי של שנה, שנתיים ושלוש, שמותאם רק למקצוע או שניים, ושאף פעם לא מספיק
היום תלמידים חוזרים למעגל הלמידה ללא צורך בתמיכה לכל החיים
כבר אחרי 8 פגישות.
כשאני מזהה שחסרה לתלמיד המוטיבציה, ושהאסטרטגיות שאני
מלמדת אותו לא ישנו את מצבו הלימודי באופן מהותי, אני מבררת איתו מה חסר לו כדי
ללמוד. לעתים יש לו מעצור פנימי שיש לפתוח ולשחרר ולעתים הדרך היא הצבת מטרות
רלוונטיות עבורו. בכל מקרה, כדי שתלמיד יפיק מהעזרה ויצליח, יש לרתום אותו תחילה.
לדוגמא אסף, תלמיד כתה ז' שהופנה אלי על ידי המחנך שלו על
רקע קשיים לימודיים. נשמע שגרתי. הציפייה ממורת השילוב זו תמיכה ביכולת הלמידה שלו
כדי לצמצם את קשייו. בשיחת ההיכרות שלנו התברר שאסף מרוצה מאוד ממעמדו בקרב חבריו "כעושה
צרות" בכיתה ולא רק שאין לו אין לו עניין אמיתי להתקדם במצבו הלימודי, יש לו
עניין גדול שהמצב לא ישתנה...
הערכתי שגם אם יש לו לקויי למידה, הוא לא יפיק משעורי
הוראה מתקנת, מקצועיים ורבים ככל שיהיו. פשוט מכיוון ששיפור בתחום הלימודי יסכן בעיניו
את הביטחון החברתי ממנו הוא נהנה. הוא חסום!
בתהליך בן כמה שיחות אסף הופתע לגלות כיצד הוא יכול לא רק
לשמור על מעמדו החברתי כלומד מצליח אלא אפילו ליהנות מזה.
מאז נפתחה הדרך להתקדמות הלימודית שלו והוא לקח אחריות על
הלמידה.
הרווח הישיר הנלווה לתוצאות הלימודיות היה שינוי בדימוי
העצמי שלו שהפך לנורמטיבי בעיני עצמו. לאור התנהגותו הקודמת, בה היה בסיכון לימודי
ומערכתי, לשינוי זה משמעות מרחיקת לכת לגבי עתידו כמגויס ומחויב בעיני עצמו
להצלחה.
או נירית, תלמידת כתה י' שהתחילה שנה נוספת של חוסר עניין בלימודים. היעדרויות רבות וציונים נמוכים. לאחר מספר שיחות נירית מצאה מדוע בעצם יש לה דווקא עניין רב בהצלחה בלימודים. היא לקחה אחריות מלאה על התהליך הלימודי ועברנו לפגישות תחזוקה בנות 10 דק' אחת לשבועיים בלבד. היא סיפרה לי שמעולם היא לא למדה. כמובן שהיא קיבלה לאורך כל השנים תמיכה לימודית מבית הספר אך הציונים בתעודה שלה היו בדר"כ שליליים או שלא קיבלה ציון.. שבועות ספורים לאחר השינוי בנקודת המבט שלה, היא התחילה ליהנות מהתוצאות וקיבלה ציונים גבוהים. נירית אינה נעזרת כלל בהוראה מתקנת ובכל זאת השינוי במצבה הלימודי מעורר התפעלות בצוות החינוכי.
עדויות ומשובים מפתיעים מתלמידים תוכלו למצוא בקישור
עדויות בבלוג זה.
האמת פשוטה מאד.
כשילד לא רוצה ללמוד יש לו המון בעיות קשב וריכוז, או שהוא לומד למבחן אבל הציונים מאכזבים או שהוא כלל אינו לומד... יתכן שתוספת אסטרטגיות למידה יכולה להיות לו לעזר אולם הדבר המשותף לכל המקרים ולעוד אחרים, שכשהוא רוצה ללמוד והוא משוחרר ללמוד, הוא פותר את רוב הבעיות הללו בכוחות עצמו.
האמת פשוטה מאד.
כשילד לא רוצה ללמוד יש לו המון בעיות קשב וריכוז, או שהוא לומד למבחן אבל הציונים מאכזבים או שהוא כלל אינו לומד... יתכן שתוספת אסטרטגיות למידה יכולה להיות לו לעזר אולם הדבר המשותף לכל המקרים ולעוד אחרים, שכשהוא רוצה ללמוד והוא משוחרר ללמוד, הוא פותר את רוב הבעיות הללו בכוחות עצמו.
*
"כוונה", בית ספר להכשרת מאמנים בגישה יהודית בירושלים.
להורדת המדריך המלא והמפורט להורים הרוצים
לרתום את ילדם בעצמם להצליח בלימודים מלא פרטים משמאל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה